Lanová dráha Chalais – Briey – Vercorin
LANOVÁ DRÁHA CHALAIS – BRIEY – VERCORIN
Místo: | Chalais, Švýcarsko |
Typ: | soutěž |
Velikost: | stanice Chalais 535m2 HPP; stanice Vercorin 439m2 HPP |
Klient: | Commune de Chalais |
Tým: | Martin Zwahlen, COLLARCH - Kateřina Krupičková, Ondřej Janků |
Lanová dráha mezi obcemi Chalais a Vercorin s mezistanicí v Briey existuje od padesátých let. Lanovku využívají zejména obyvatelé obou obcí, studenti navštěvující místní školy, dále turisté ubytovaní v obci Vercorin nebo výletníci z okolí, horolezci, paraglidisté a další. Cestujícím je k dispozici parkoviště u stanice lanovky v Chalais a podzemní parkoviště pod školní budovou u stanice ve Vercorin. Současný stav lanovky již neodpovídá požadované kvalitě a pohodlí cestujících, proto se provozovatel lanovky, společnost Chalais - Vercorin SA Cableway Company, rozhodl vyměnit stávající lanovou dráhu za novou, která zajistí komfortní spojení z údolí
až k horskému městečku Vercorin. Představitelé společnosti se rozhodli uspořádat architektonickou soutěž, která umožní vybrat projekt splňující jak funkční tak estetické nároky a vytvoří atraktivní prostory pro cestující. Technologická část stavby, zejména stavební práce na stanicích a stožárech lanovky dle konkrétního výrobce zařízení, bude provedena stavební firmou. Předmětem architektonické soutěže jsou všechny prostory, kde se budou pohybovat cestující, a zázemí jednotlivých stanic (čekárny, prodej lístků, provozní zázemí apod.).
STANICE CHALAIS
Spodní stanice lanovky se nachází v rohu nově navrženého veřejného prostranství. Průčelí stanice s fasádou z tenkých vlnitých plechů se otevírá směrem k náměstí a láká cestující, aby vstoupili do velkoryse zastřešeného prostoru, kde si mohou koupit jízdenky, občerstvení, suvenýry nebo zde získat informace o zajímavostech v okolí. Z chráněného zastřešeného přízemí vede hlavní schodiště spojující veřejný prostor před stanicí lanovky s čekárnou v patře, která navazuje přímo na nástupní plošinu.
Park a veřejný prostor v blízkosti stanice jsou určeny místním obyvatelům a návštěvníkům k odpočinku před a po vysokohorských túrách. Prostor je přechodem mezi nezkrotnou divočinou místních hor a řádem švýcarských obcí: prvky přírody, například místní druhy stromů a velké balvany z údolí, jsou rozmístěny v ortogonální mřížce náměstí dlážděného velkými betonovými deskami. Veřejný prostor doplňují stoly, lavičky, stojany na kola a další mobiliář.
STANICE BRIEY
Vše potřebné pro prostřední stanici, tedy lavička a automat na lístky, je umístěno v malé, poetické, plechové boudě se šikmou střechou, sedící na masivní příhradové konstrukci téměř 30 metrů vysokého stožáru. Most pro pěší z drážkovaných betonových panelů v ocelovém rámu spojuje boudu s pevnou zemí a umožňuje cestujícím vychutnat si krásný výhled na koruny stromů a údolí pod nimi.
"Bouda" na půl cesty na vrchol hory je koncipována jako brána do místní vesnice. Její architektura připomíná tradiční horskou boudu, která zachrání turisty a horaly před drsným počasím na opuštěné alpské cestě. Bouda stojí v protikladu k nové vlně domestikace hor v podobě obrovských kovových stožárů, které bezpečně dopravují lidi na místa, která byla dříve téměř nepřístupná.
STANICE VERCORIN
Horní stanice - podobně jako v dolní části - je také zabalena do částečně perforovaného vlnitého plechu neseného ocelovým rámem. Její odlišný objem reaguje na prostorově omezené podmínky parcely a blízkost školní budovy s vysokými požadavky na akustiku (zejména na snížení hluku ze zařízení lanovky). Fasáda stanice se na boku otevírá a nechává návštěvníky v klidu vstoupit a počkat, až dorazí kabina lanovky. Čekárna je rozdělena na tři zóny: vyhřívaná místnost obložená dřevem, nekrytá zastřešená plocha a venkovní plošina, která umožňuje úžasný výhled do údolí.
Horní stanice spolu s nově postavenou autobusovou zastávkou uzavírá nevyužívanou shromažďovací plochu před školou a přeměňuje ji na živý veřejný prostor s množstvím možných využití pro obyvatele obce Vercorin.
Snížení hluku z lanové dráhy: Soutěžícím byla dána k dispozici konstrukce technologických částí lanovky navržená dodavatelem s požadavkem, aby ve svém návrhu věnovali zvláštní pozornost snížení hluku vznikajícího provozem lanovky v jednotlivých stanicích. Navrhli jsme proto několik opatření, která absorbují hluk v konstrukcích opláštění jednotlivých stanic a zabraňují jeho šíření do bezprostředního okolí:
Opatření č. 1 - Uzavřít a utěsnit všechny otvory ve strojovnách. Opatření č. 2 - Nejhlučnější zařízení uzavřít v oddělených skříních. Opatření č. 3 - Zavěsit v prostoru absorpční prvky. Opatření č. 4 - Izolovat vnitřní části opláštění jednotlivých stanic směřující k jiným budovám (např. ke školní budově ve Vercorinu) dostatečnou vrstvou absorpčního materiálu. Požadavky norem na snížení hluku by mohly být splněny také snížením rychlosti lanové dráhy, která výrazně ovlivňuje emise hluku do okolí.