ŠKOLNÍ BUDOVY S AUDITORIEM
Místo | Zermatt, CH |
Typ | soutěžní návrh |
Velikost | HPP: 10.800 m2 |
Klient | Einwohnergemeinde Zermatt |
Tým | Ondřej Janků, Christian Schmitt |
Školní komplex Walka v centru známého turistického střediska Zermatt je dnes pro obec důležitým místem z hlediska urbanistického i sociálního, a bude tomu tak i v budoucnu. Návrh školy počítá s novými rozličnými prostory jako auditorium, zdvojená tělocvična, mateřská škola, školní družiná nebo multifunkční prostory které budou k dispozici různým skupinám uživatelů v průběhu vyučování a v odpoledních i večerních hodinách.
Hlavní vstup, auditorium a zdvojená tělocvična
Hlavní vstup do budovy je přístupný buď bezbariérově z ulice Metzgasse nebo po venkovním schodišti. Vstup je umístěn mezi dvěma dřevěnými školními budovami
a vytváří tak srdce školního komplexu, který propojuje ve horizontálním i vertikálním směru. Školní budovy jsou usazeny na masivním betonovém soklu, ve kterém se nachází obě veřejně přístupné funkce: auditorium a tělocvična. Jejich umístění umožňuje přístup různým uživatelům přes den i ve večerních hodinách, aniž by se vstupovalo do výukových prostor školy.
Škola, mateřská škola, hudební učebny a multifunkční prostory
Na betonovém soklu je umístěn vlastní provoz školy. Obě školní budovy jsou spojeny zastřešeným prostranstvím, kde mohou děti trávit přestávky a setkávat se před a po skončení výuky. Mateřská škola a školní družina jsou přístupné vlastním vchodem ze západní části areálu.
Urbánní struktura v Zermattu
Velké měřítko školních budov vstupuje do dialogu s drobnou vesnickou zástavbou a její střešní krajinou. Obě školní budovy reprezentují a reinterpretují vzhled úzkých uliček, štítů, tvarů střech a rozměrů jednotlivých uličních fasád v Zermattu.
Rytmus uskočení ve fasádě je odvozen z analýzy místní typologie, požadovaných odstupů od hranice pozemku a normových požadavků na vzájemné odstupy budov (VKF Norm). Tento rytmus se opakuje i na štítech střech. Vzájemným natočením štítových stran obou školních budov o 90° je docíleno dostatečné rytmizace velkých objemů obou budov a tím i splynutí navrhované zástavby s okolní střešní krajinou.
Štít nižší budovy je otočen směrem ke kostelu, návsi a spolkovému domu. Vyšší budova se štítem obrací směrem ke školám „Trift” a „Im Hof”.
Úsek mezi oběma budovami (hlavní vstup, jídelna a knihovna) je společně s mateřskou školou zakončen plochou střechou a vytváří oporu vůči svahu. Zde se do areálu „vlévá” zeleň z přilehlé horské louky. Tento architektonicko-krajinářský princip podporuje základní myšlenku návrhu, tedy zmenšit a upozadit viditelné objemy budov tak, aby i přes své velké požadované délky fasády splynuly co nejvíce s okolní historickou zástavbou.
Architektonický výraz
Rozdílná využití po funčkní a obsahové stránce jsou skloubena v rámci několika stavebních principů. Hmota stavby je záměrně jednoduchá a pragmatická, zastoupena dvěma hlavními materiály: Lehké dřevo a těžký beton. V masivním betonovém soklu jsou umístěny shromažďovací prostory a prostory pro pořádání společenských akcí. Blízko vsi - reprezentativní a lákavé pro publikum, nabízející atraktivní vstupní prostory a okno s výhledem z ulice přímo do auditoria. Povrch soklu je tvořen otryskaným betonem připomínajícím materialitu hrubé skály v okolí Zermattu. Velkorysá ostění vstupů a okenních otvorů v soklu jsou jakoby vyříznuta do hrubé skály. Řez je hladký, příjemný na dotek, stojící v kontrastu k hrubému povrchu soklu.
Sokl tvoří fundament, na kterém jsou usazeny školní budovy opláštěné fasádou z modřínového dřeva. Obě „lehké” školní budovy jsou koncipovány jako jednoduché, prefabrikovatelné a modulární stavby. Jejich vzhled je rytmizován vertikálním laťováním fasády. Dřevěný fasádní obklad je tvořen prvky třech různých rozměrů, které jsou náhodně seskládány k sobě. V každém patře je fasáda navíc lehce předsazena tak, aby chránila průřezy dřevěného pobití pod sebou.
Fasády obou dřevěných novostaveb tak získávají plasticitu, lidské měřítko a současný architektonický vzhled, který velmi citlivě navazuje na estetiku historických dřevěných fasád okolních budov.
IVnitřní uspořádání
Vertikální propojení rozdílných úrovní pomocí velkorysého schodiště umožňuje spojovat nebo oddělovat jednotlivé funkční úseky. Jednotlivé úrovně dávají uživatelům svébytnou adresu v budově a pocit soukromí. Všem úsekům jsou přiřazeny odpovídající venkovní prostory a atraktivní vstupy se zastřešením.
Základní škola
Všech 18 tříd základní školy včetně souvisejících prostor je umístěno ve dvou budovách, z nichž každé patro tvoří jasná geometrická kompozice šesti obdélníků. "Cluster" třídních učeben je tvořeno čtyřmi obdélníky, zbývající 2 jsou určeny k doplňkovému využití jako výuka němčiny pro cizince, pedagogická podpora slabších žáků nebo decentralizovaná speciální škola a herní plocha. Tyto doplňkové učebny jsou mezi sebou vzájemně zaměnitelné. Podle našich zkušeností je pro sociální integraci výhodné i rozdílné věkové složení. V rámci jednoho "clusteru" tak mohou být vedle sebe různé ročníky. V některých případech jsou nabízeny i vyučovací hodiny napříč ročníky. Vedle frontální výuky se ve třídách i mimo ně uplatňují také moderní vyučovací formy (kruh, skupinová práce, pracovní plány).
Také „učení od starších“ a „vysvětlování mladším“ podporuje sociální kompetence žáků a žákyň. Meziprostory a otevřené uspořádání tříd podporují toto přirozené „učení“ a jeho rozvoj. Prostory tříd jsou ideálně orientované vůči slunci a dennímu osvětlení.
Odborné učebny jsou umístěny v posledním patře v západní části budovy. Odtud mají výhled na město a výstup na plochou střechu spojovacího krčku a s ním spojenou sousedící louku.
Multifunkční prostory, hudební učebny
Podlaží přístupné ze soklu zahrnuje vedle učeben i multifunkční prostory, hudební učebny a centrum pro rozvoj a terapii (ZET). Tyto prostory jsou využívány nezávisle na vyučování. Prostory ZET jsou přístupné jako místo pro setkávání mezi učiteli a rodiči i ve večerních hodinách přímo u vstupu do budovy. Kabinety učitelů se nachází poblíž, v prvním patře budovy, společně s decentralizovanou speciální školou a třídami. Všechny pobytové místnosti, i přes umístění proti svahu, disponují velmi dobrým denním osvětlením.
Mateřská škola a školní družina
Oba tyto úseky se nachází v západní části komplexu. V mateřské škole spolu sousedí vždy dvě třídy, které sdílí společný zastřešený venkovní prostor. Vnitřní i venkovní prostory jsou orientovány na jih. Kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám a delšímu zimnímu období je možné venkovní terasu proměnit v zimní zahradu. Přízemí mateřské školy vytváří společně se vstupním prostorem školní družiny velkorysý zastřešený vstupní a herní prostor. Prostory družiny jsou umístěny v přízemí a mají vizuální kontakt se společně využívaným centrem. Směrem k fasádě je možné jednotlivé prostory propojit pomocí posuvných dveří. Mateřská škola a školní družina jsou se školou propojeny chodbou a veřejným schodištěm. Jídelna a tělocvična jsou v jejich bezprostřední blízkosti.
Knihovna, jídelna a zastřešené prostranství
Tyto prostory propojují obě školní na všech podlažích. Zastřešené prostranství spolu s foyer ležícím o patro níže vytváří velkorysé prostory, kde mohou děti trávit přestávky. Dále je na střeše k dispozici další venkovní prostor se školní zahradou, který se může rozšířit až k nedaleké louce.
Jídelna je zčásti koncipovaná jako místo setkávání s posezením, kde si mohou žáci sníst svačinu. Díky mobilní dělící stěně je možné jídelnu uzavřít nebo rozdělit. Pro návštěvníky auditoria může takto eventuelně vzniknout prostor pro aperitiv s nádherným výhledem na vesnici a okolní panorama.
Tyto společné prostory vytváří srdce školy, které společně se schodištěm v centru dispozice vertikálně i horizontálně propojuje všechny prostory školy.
Auditorium, tělocvična a foyer
Auditorium je umístěno ve východní části komplexu u venkovního schodiště a je orientované směrem k vesnici. Při výstupu po schodišti se publiku otevře pohled do stupňovitého sálu a na jeviště. Společně s foyer tak vytváří „výkladní skříň“ školy pro mimoškolní veřejnost. Pro školní vystoupení, divadelní představení nebo kino je k dispozici foyer a přilehlé prostory jídelny. Dále jsou k dispozici prostory střešní terasy s výhledem na Zermatt. Tělocvična je umístěna západně od foyer, odkud je také možné sledovat dění uvnitř.